onsdag 12 augusti 2009

Nallar och pyssel

Hej,


Ibland brukar jag vara i England och jobba i en liten "Midsomerby" nära Birmingham. Så underbart vackert där och det ser precis ut som det gör i min favoritdeckare "Morden i Midsomer". En kollega där har blivit farmor och hennes barnbarn heter LEIF. De uttalar det Leef i England så jag berättade hur vi i Sverige uttalar det. Hennes son gillar tydligen vikingar. I vilket fall som helst så vill jag visa nalletavlan jag målade till lille "English Leif"





Ikväll ska jag baka dessa underbara "Dumlekakor". Receptet har jag fått av min vän Anna som är superduperduktig på allt vad bakning heter. Men passa er. Dessa är beroendeframkallande.



Annas Dumlekakor 24 st 200 grader

200 g smör
3 dl vetemjöl
1 dl socker
1 tsk bakpulver
12 st Dumlekolor
1 ask rosa Noblesse
24 folieformar

Blanda smör,socker,mjöl och bakpulver till en smidig deg.Låt stå kallt 30 min.
Dela degen i 24 delar rulla till runda bollar.
Tryck ner en halv Dumlekola i varje boll.Lägg i folieformarna.
Grädda mitt i ugnen 200 grader ca 10 min.
Ta ut kakorna och lägg en Noblesse på varje kaka.

Ställ kakorna kallt så chokladen stelnar innan du fryser dem.



Tänkte avsluta dagens inlägg med att visa ett av mina senaste pyssel. Blev jättefin i sin enkelhet....hoppas ni ser den fina pärlförsedda ståltråden jag hängt upp "konstverket" i.

Kramisar


4 kommentarer:

Karin Lindström sa...

Hej!

Äntligen kan jag kika in till dig, min dator har inte gått att få i gång så jag kom inte åt adressen!

Så mycket fina tips du visar, och nog måste jag hålla med om att du är pysslig! Tavlan du gjort är verkligen jättefin. Målar du mycket? Det verkar så härligt att fatta penseln och måla, men när jag gör det så vill jag inte visa någon det *fnissar*. Nu ska jag kika igenom din fina blogg ordentligt.

Ha det så bra och vi ses snart igen!

Kramar
Karin

Ps jag länkar gärna till dig!

Stina sa...

Du är en riktigt duktig pysselgumma du.;-) kram

Kikan sa...

Dumlekakor låter ju underbart! Måste testas inom kort :) KRam Kikan

Fröken Fräken sa...

Morden i Midsomer är en stor favorit hos mig! Vore roligt att åka till byarna där de spelas in..

Jag ser att du håller pysselflaggan högt, himla skoj! Tack för allt beröm hos mig :-)