söndag 16 augusti 2009

Diskborstar, kräftor och beroende










Hej,

Söndag eftermiddag, helgen snart slut, helgen efter min första arbetsvecka. Helt slut i fredags kväll! Har visst inte förstått att jag inte kan vara uppe lika länge på kvällarna nu som när jag var ledig eftersom klockskrället väcker mig på morgonen istället för att jag får vakna av mig själv. Måste se till att lägga mig i tid....

Vad är det med mig och diskborstar? Detta "missbruk" började för några år sedan då jag köpte min första dekorerade diskborste i en inredningsaffär. Så fort jag ser en ny fin måste den följa med hem. Kan inte fort nog slita ut den som för tillfället är framme så jag får ta fram en ny. Och hur fort slits en diskborste......inte alls så fort som jag vill. Den här fina hänger i köket på vårt lantställe och lyckan var stor förra veckan när jag hittade dessa matchande grytlappar....





Förra året drällde det av kräftor i Vättern. I år är det jätteont om de små liven. Se bild på lasset vi fick på bara ett fåtal burar ( förra året alltså). Tur att vi sparat två lådor i frysen. Ni som har fångat några eller bara vill koka ny lag till era köpekräftor se här. Ett gammalt anrikt recept på hur man kokar kräftor. Har gått vidare från generation till generation.

Lag till 1 tjog kräftor

2 liter vatten

3/4 dl salt

MYCKET krondill

1 sockerbit

Koka upp vatten, salt, dill, sockerbiten. Lägg i 10 kräftor åt gången. Lägg på MYCKET krondill. Koka 10 minuter med lock på. Koka ny lag till nästa tjog kräftor. Häll av och låt kräftorna svalna i sin lag. Lägg krondill på kräftorna. Håller 3-4 dagar i kylen. Annars frys dem.





Vill avsluta med att tacka Stina för de fina orden på hennes blogg Hemma på landet.

Ha en fortsatt fin söndagkväll

Kram A

2 kommentarer:

Stina sa...

Härligt med kräftor.

Prickigt gillar jag.:-) Kramis du goa

Karin Lindström sa...

Hej Agneta!

Det var länge sen jag åt egna kräftor, inte sen jag var barn. Kan tänka mig att det blir en helt annan upplevelse. Receptet är sparat utifall jag träffar på några *ler*.

Jag kan inte förmå mig att göra klart i ladan. Men nu när barnen börjar igen så kanske det blir en i alla fall. Jag hör av mig jag lovar.

Kram på dig!

Karin